Wymiana opon w aucie należy do czynności, o których chętnie się zapomina. Często kierowców nie przekonuje nawet fakt, że jeżdżenia na oponach letnich w zimie jest skrajnie nieodpowiedzialne i niebezpieczne, ponieważ nie zagraża jedynie życiu kierowcy, ale również innym uczestnikom ruchu. Jeżeli wymiana opon zawsze sprawia, że w kieszeni otwiera się nóż, a wizja kolejnej wizyty w serwisie nie jawi się ani trochę pozytywnie to znak, że czas pomyśleć o takich oponach całorocznych: https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne

Czym opony całoroczne różnią się od letnich?

Opony wielosezonowe są zdecydowanie miększe i bardziej masywne od okrągłych, gładkich w konturze opon letnich. Opony dedykowane na sezon letni świetnie sprawdzają się w wysokich temperaturach, ale poniżej 7 stopni Celsjusza tracą swoje właściwości zapewniające bezpieczeństwo. Nadają się do dynamicznej jazdy i dzięki dużej twardości zużycie paliwa jest na dużo niższym poziomie, niż przy oponach całorocznych, które przez swoją masywność i niemal kwadratowy kontur nie osiągają aż tak wysokich parametrów przy wyższych temperaturach, zużywają się w lecie około 10% szybciej niż opony letnie, a zużycie paliwa jest odrobinę wyższe niż mogłoby być.

Jeśli chodzi o hamowanie na suchej, ciepłej powierzchni z prędkości 100 km/h do całkowitego zatrzymania poprzez silne wcisnięcie hamulca to w przypadku opon letnich nastąpi to kilka metrów przed samochodem uzbrojonym w opony całoroczne.

Czym opony całoroczne różnią się od zimowych?

Opony zimowe ukazują swoje właściwości poniżej 7 stopni Celsjusza, natomiast wielosezonowe ogumowanie ma te same parametry zarówno powyżej jak i poniżej tej temperatury. Podobny w budowie bieżnik składający się z dużych bloków i licznych lamelek sprawia, że oba typy opon dobrze sprawdzają się na mokrej, śliskiej lub lodowej powierzchni. Niestety tutaj całoroczne opony wypadają odrobinę gorzej ze względu na mieszany typ bieżnika – opony zimowe na całej swojej powierzchni mają taki sam bieżnik umożliwiający lepszą przyczepność i bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu. W przypadku opon całorocznych można trafić na bieżnik symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Każdy z nich oznacza, że część bieżnika dedykowana jest do jazdy letniej, a część do zimowej – oznacza to nie mniej nie więcej tyle, że idąc na kompromis nie da się niestety mieć wszystkiego.

Oszczędność przy zakupie opon całorocznych

Zakup opon wielosezonowych wiąże się z uwolnieniem od obowiązku wymiany ogumowania dwa razy do roku i magazynowania opon przeznaczonych na drugi sezon – czyli mowa tu o podwójnej oszczędności. Dodatkowo osoba kupująca komplet takich opon w wersji budżetowej może zapłacić jedynie 600 zł, a w wersji z oponami zagranicznych producentów około 1500 zł – dobrze eksploatowane i zadbane opony całoroczne posłużą nawet osiem, dziesięć lat, więc nawet 1500 zł nie wydaje się kwotą wygórowaną.

Opony całoroczne sa dla osób jeżdżących spokojnie, po miejskich drogach i nie przekraczających 5000-6000 km rocznie. Osoby pokonujące długie trasy pozamiejskie powinny zakupić opony sezonowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *