Świat opon zimowych może być naprawdę fascynujący, nie tylko dla prawdziwych miłośników motoryzacji. Mało kto wie, że opony dzielą się na przykład na klasy ze względu na warunki, dla których zostały zaprojektowane. Posiadają też odpowiednie symbole, które są prawdziwym potwierdzeniem tego, że przeszły odpowiednie testy w trudnych warunkach. Poniżej zatem garść różnych ciekawostek na temat opon zimowych, które z pewnością zainteresują nawet laików.

Opony zimowe 15 czyli opony alpejskie

Do zimowych warunków, jakie panują w Polsce, dedykowane są opony nazywane alpejskimi. To zatem opony, które generalnie zostały zaprojektowane z myślą o drogach odśnieżonych i posypanych solą, na których mogą oczywiście panować trudniejsze warunki, takie jak na przykład błoto pośniegowe. Tego typu opony dobrze radzą sobie między innymi właśnie na polskich drogach, chociaż nie oznacza to, że nie można byłoby ich używać w trudniejszych warunkach. Do dróg pokrytych jednak lodem czy gołoledzią, dedykowane są tak zwane opony nordyckie. To opony,  które można kupić w krajach, w których panują naprawdę surowe warunki zimą. Używają ich zatem kierowcy na przykład w Rosji, na Syberii, w Kanadzie. Świetnie sprawdzą się na odśnieżanych drogach, które nie są jednak posypywane solą lub innymi środkami chemicznymi. W Polsce trudno kupić właśnie te modele opon na zimę, a ich ceny są naprawdę wysokie.

Symbol opon zimowych

Opony zimowe w rozmiarze 15 muszą przejść różne specjalistyczne testy i badania, aby rzeczywiście otrzymać atesty, które gwarantują bezpieczne użytkowanie w zimowych warunkach. Jednym z ważnych symboli, które muszą znajdować się na oponach zimowych sprzedawanych w Unii Europejskiej, jest oznaczenie 3PMSF. Symbolem tego oznaczenia jest płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów. Należy szukać właśnie takiego symbolu, aby mieć pewność, że wybrana opona to opona rzeczywiście dedykowana na zimę. Poza tym często występującym symbolem na oponach zimowych jest oznaczenie M+S. Litery te oznaczają błoto oraz śnieg (z języka angielskiego mud and snow). Warto wiedzieć jednak o tym, że tego typu opony są również dedykowane na przykład do samochodów terenowych. Nie muszą mieć one zatem różnych specjalistycznych atestów. Mogą więc zwyczajnie nie gwarantować odpowiednio dużo bezpieczeństwa podczas jazdy zimą.

Najważniejszy nie jest bieżnik

Jeszcze do niedawna pokutowało przekonanie, że to, co decyduje o klasie opon na zimę to ich bieżnik. To zdecydowanie nie do końca słuszne przekonanie, zatem wybór opon na zimę nie powinien być oparty tylko i wyłącznie na tym, jak prezentują się one ze względu właśnie na tą cechę. Zdecydowanie ważniejsza jest bowiem sama mieszanka, z której wykonano gumę. To właśnie najpilniej strzeżona tajemnica wszystkich koncernów produkujących opony. Co roku ulepsza się technologie tworzenia opon na zimę, a nowe składniki używane do ich produkcji to zawsze największy sekret. Współczesne opony zimowe są zatem czymś totalnie innym niż te, które były dostępne na rynku dekadę temu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *